Saturday 23 December 2017

Catatan: AKU DAN VIDEO

Catatan: AKU DAN VIDEO
ADILA SANUSI


14 Sept 2017 (Khamis)
12.00am

Namaku Ayuni. Salah seorang pelajar Dr. Radiah. Aku amik kursus HMT213 & HMT215 sebab minat. Pada mulanya HMT215 tak dapat nak ambil sebab jadual bertindan dengan kelas Tamadun Islam dan Tamadun Asia. Tapi bila masuk kelas Dr. Radiah, beliau tanya nak tak amik kursus tu. So, aku pun angkatlah tanggan. Dan bukan aku je, kawan-kawan yang lain pun sama.
Actually, ada je yang ambil kelas HMT215 tu sebab terpaksa. Sebab kami kena cukupkan unit untuk elektif. Hahaha… Rasa lawak kan? Aku tertarik dengan kelas HMT215 ni sebab tajuk kursus tu. Guess what? Tajuk kursus tu about computer. Cik D tahukan Ayuni suka benda-benda brkaitan teknologi ni.. hehe… tajuk kursus tu pasal “Literasi komputer dalam Bahasa Melayu”. Wow, macam seronok je..
Ehh, kenapa pulak aku dok cerita pasal HMT215 ni. Hurmm.. ok la, ok la.. sorry Cik D, iolls melalut pulak. Ok la, nak cerita ni, tadikan masa kelas Dr. Radiah untuk HMT213 Dr. ada bagi tugasan. Hurmm.. banyak giler kot.. Nak tau tak apa yang dia bagi?
~Ayuni
*****
Suasana dikelas ketika Dr. Radiah memberikan tugasan.
 “Ok, saya nak kau semua hasilkan sebuah video berkenaan ‘seorang pelajar baru mendaftar di universiti’ bolehkan?” kata Dr. Radiah.
“Video tu nak buat macam mana Dr.?” kata salah seorang pelajar beliau.
“Terserah kamu semua nak buat macam mana. Ikut kreativiti.” Jawab Dr. Radiah
“Dr. video tu nak berapa minit?”
“Ermm, tak nak panjang sangat, tak nak pendek sangat dalam 10minit cukup rasanya.”
Pertanyaan demi pertanyaan yang dikeluaran oleh para pelajar Dr. Radiah. Video ini merupakan tugasan besar yang pertama diberikannya. Hari kedua kuliah bersama Dr. Radiah mereka telah menerima banyak tugasan termasuklah video ini. Mereka buntu. Apakah yang mereka perlu lakukan?
Tugasan itu dibiarkan sepi. Sepi tidak disentuh oleh mereka sekelas. Hal ini demikian kerana tidak siapa yang mahu mulakan dahulu. Namun, tarikh menghantar tugsan sudah semakin hampir. Mereka buntu.
*****
Beberapa hari setelah mendapat tugasan.
“Weh, video yang Dr. suruh buat tu macam mana?” Ayuni tanya rakan-rakan yang lain.
Senyap.
“Hurmm… Oklah, aku ada camera, aku boleh edit video. Au boleh buat tapi korang kenalah berlakon.” Cadangan Ayuni.
“Betul tu, boleh la ni.” Ashikin bersuara pula.
“Kin, kau ada idea kita nak kena buat macam mana?”
“Ermm, apa kata kita buat macam mana kita mula-mula daftar dulu. Kau ingat lagi tak?”
“Hahaha… ingat kot sikit-sikit. Kita nak buat bila ni?”
“Hujung mingu ni la. Minggu depan nak kena masuk YouTube dah. Nak kena edit lagi.”
“Hurm.. okay.”
Disini bermulalah permulaan aku dan Ashikin mula rapat. Aku mula selesa bekerjasama dengan Ikin. Sangat membantu dari segi idea dan banyak lagi.
*****
Aku dan Ikin mula membuat perancangan untuk menghasilkan video tersebuat. Antaranya merangka beberapa babak tanpa membuat skrip terlebih dahulu.
 “weh, Kin. Nak minta tolong kawan aku tak? Suruh dia ambilkan video untuk kita. Sebab aku rasa susah la kalau guna satu camera je”
“Aku, okay je.”
Maka Ayuni pun mengajak seorang kawan dia untuk join video yang bakal mereka hasilkan. Setelah perancangan antara Ashikin dan Ayuni dibuat. Mereka memberi arahan kepada rakan-rakan yang lain untuk membuat itu dan ini.
Tanpa menggunakan sebarang skrip, mereka lakukan video tersebut. Hebatkan mereka berdua? Namun bukan semudah itu. Banyak masalah yang mereka lalui sepanjang melakukan pengambaran video ini.
*****
Malam sebelum hari kejadian. Jadual telah dikeluarkan.
~ Ikin sorry esok ada hal.
~ Ayuni, kita mula lambat sikit boleh tak?
~ Sorry ada kalas la. Tak boleh nak join.
Pelbagai WhatsApp yang mereka terima daripada rakan sekelas. Oh, sangat menduga emosi mereka. Apa yang mereka perlu lakukan? Perbincangan demi perbincangan, toleransi dan bertolak ansur yang dilakukan akhirnya mereka Berjaya menyelesaikan masalah rakan-rakan untuk pengambaran video tersebut.

20 Sept 2017(Rabu)
7.00 pm
Hai, Cik D,,
Penat la Cik D.. hurmm.. sedih pun ada. Stress lagi laa.. tengok jerawat dah naik muka. Hurmm. Susah rupenya nak uruskan budak-budak kelas ni.. wuarghhh!!! P E N A T!! ada je yang tak kena.. itu la ini laa.. kita ni buat video buka saja-saja. Buat sebab nak markah. Dyorang jugak yang dapat nanti. Kerjasama la sikit. Hurm.. Cik D doakan aku tau boleh hadap mereka semua dengan sabar. Tinggal sikit je lagi.. lepas tu boleh edit and boleh share dakat Youtube. Hehe
~Ayuni

Babak demi babak yang dibuat, semua hanya dalam kepala mereka. Semua yang mereka telah rancangkan. Mereka lakukan sehingga habis babak yang sepatutnya. Perkara yang sama sering berulang terutamanya mengenai ketidakboleh hadiran sebilangan rakan untuk membuat pengambaran.
Walaupun mengalami banyak rintangan dan kesukaran. Aku dan Ikin dapat mengharunginya dengan baik. Akhirnya penggambaran video kami siap dan sudah sedia untuk disunting. Proses penyuntingan tidak mengambil masa yang begitu lama. Hal ini demikian kerana aku dibantu oleh rakanku untuk menyuntingnya.

24 Sept 2017 (Ahad)
10.00 pm
Cik D!!!!
Allhamdulillah video dah siap sepenuhnya. Bahagia rasa.. aku bagi tajuk video ini “Karenah seorang pelajar” nak tau tak sebab apa? Sebab video ini berkenaan seorang pelajar yang baru mendaftar di universiti. Apa yang mereka lakukan ketika begelar pelajar tahun pertama semester pertama. Haha. Sebab itulah yang kami lalui. Kena marah dengan penyarah, kena tinggal bas, jumpa kekasih dan sebaginya. Oklah Cik D, aku nak upload video ni masuk YouTube. Jangan lupe tengok tau.. hehe..
Bye Cik D.
~Ayuni

            Maka video “Karenah Seorang Pelajar” telah diterbitkan. Dimana penerbit atau pengarah video ini adalah Ashikin dan editornya aku sendiri, iaitu Ayuni. Tidak pernah menyangka, sebuah video yang tiada sebarang perancangan yang teliti dan rapai akan terhasil dengan jayanya seperti itu.
*****

Ini merupakan pengalaman aku yang pertama membuat video seperti ini. Banyak kesukaran yang kami hadapi. Antaranya seperti tiada skrip, tidak merancang lebih awal, masalah waktu dan sebagainya. Namun, allhamdulillah video tersebut siap sebelum tarikh penghantarannya. Terima kasih yang tidak terhingga kepada rakan-rakan yang lain kerana menyokong dan membantu kami dalam menjayakan video pertama kita sepanjang begelar pelajar major Bahasa Melayu. Maka terhasilah sebuah video “Karenah Seorang Pelajar”. 

No comments:

Post a Comment